Vätternrundan anledning till träning

Vi tränar inför Vätternrundan jag och min man. Det är väldigt pirrigt att anmäla sig och tänka sig att vi nu har som mål att ta oss runt Vättern - 300 kilometer(!) tillsammans med tusentals andra cykelfantaster. För mig kommer det att ta hela dagen att komma fram, och jag kan inte cykla så snabbt som mannen. Men jag siktar ändå på nio, tio timmar. Det blir inget uppehåll, mer än för vätskekontroller, och energiintag. Det blir mycket att sitta på rumpan, men vi ska skaffa oss riktig cykelutrustning, så man orkar sitta på samma fläck hela dagen.

Träning som ger effekt

Tillsammans har jag och min man förlorat tio kilo, bara på en månad av träningscyklande. Det är helt otroligt. Vi började med en mil, utökade med ytterligare en mil, för varje vecka. Nu är vi uppe i fem mil, och så kommer vi att öka längden på cykelträningen varje vecka. Allt för att vi ska orka ta oss i mål efter 300 km. Det är en riktigt, stor utmaning. Men vad vore livet utan det? Jag siktar ju också på att cykla till och från jobbet, som är två mil. Det är ganska långt. Men tänk dig den kroppen efter den träningen! Det är dit jag siktar! Vart siktar du?

Man behöver vila också

Det är lätt att glömma bort vilan! Har man cyklat tre mil, då måste man vila ordentligt efteråt. Då ska man inte göra någonting. Bara äta bra, fylla på energi och vara snäll mot sig själv. Man kan träna överkroppen, armar, mage och rygg. Det går bra. För att cyklingen ska bli kraftfull, bör du ha starka mag- och ryggmuskler. Dem kan du träna på dina vilodagar! Önska mig lycka till!

5 jul 2017