Träning och rökning är ingen bra kombination!

Det finns två olika typer av träning kan man säga lite enkelt, antingen är det uthållighet eller att bygga muskler. Givetvis finns det betydligt fler variationer inom dessa två grupper men för att hålla det enkelt så delar vi upp dem i två kategorier för att så enkelt som möjligt förklara fördelarna med att sluta röka när man tränar. 

  • Aeroba sporter - Träning som kräver att du har stor lungkapacitet så som hockey, löpning, fotboll etc. Om du röker så minskar dina lungors kapacitet och det blir väldigt jobbigt och ansträngande. Du kommer inte att få ut maximalt resultat om du röker.
  • Styrketräning - Även om rökningen inte påverkar själva träningen så mycket så har den en annan inverkan på kroppen. En rökare har ett minskat blodflöde i kroppen, det tar alltså längre tid att bygga upp muskler. Rökare producerar mer slem, du kommer alltså att behöva andas hårdare och djupare för att klara av vikterna. Om du slutar att röka kommer du snart att känna muskelmassan ökar och du kommer att kunna lyfta tyngre.

Det finns hjälp att få

Om du vill få bra hjälp att sluta röka så ska du kika in hos eqcigs.se som erbjuder elektroniska cigaretter till bra pris. Här kan du skaffa ett startpaket som innehåller allt du behöver för att starta ditt nya, rökfria liv. Det är naturligtvis helt och hållet upp till dig själv om du vill sluta röka eller inte men om du vill kunna få ut bästa möjliga resultat av din träning så är det dags att fimpa för gott. 

6 apr 2017